Debatindlæg fra formanden fra Arbejdsskadeforeningen AVS.

Regeringen har 200 % ret, selvfølgelig skal kontanthjælpsmodtagere i arbejde – spørgsmålet er bare: hvor de arbejdsgivere som har brug for dem ?

Men hvad med de arbejdsskadede og sygemeldte borgere som også er kommet på kontanthjælp fordi deres sygedagpenge er blevet stoppet, skal de også i arbejde inden de bliver raske?

De arbejdsskadede er blevet straffet for at udfører det arbejde som deres arbejdsgiver sagde de skulle udføre, de blev arbejdsskadet – skal de nu straffes økonomisk indtil de indser at de skal arbejde, det er lægefagligt uforsvarligt hvis regeringen tvinger folk til at arbejde inden de er raskmeldt af en læge.

Hvad med folk med kroniske lidelser som er blevet visiteret til et Fleksjob, skal de også straffes for der ikke er arbejdspladser til dem?

Jeg kender mange folk med arbejdsskader og kroniske lidelser som gerne vil have et arbejde og det uanset om lønnen er lavere en den de havde før skaden, men der er status i at have et arbejde, hellere sige at jeg er Buschauffør en at sige at jeg er på offentlig ydelse, det betyder noget for ens selvværd at have et arbejde at stå op til, at have nogle kollegaer.

Men det forstår regeringen ikke for de tænker kun på penge og ikke på mennesker.

Mette Frederiksen var slem med hendes Ret og Pligt, men Venstreregeringen med deres støttepartier overhaler Mette Frederiksen indenom til skade for de svageste i samfundet, de stærke bevarer deres ret til ferie og boligsikring – de arbejdsskadede og de syge kan stille sig op i køen til billigere boliger som de kan betale, mens dem der har råd til at vedligeholde deres villa bevarer deres håndværkerfradrag.

Samtidigt vil Regeringen nedlægge Arbejdsskadestyrelsen som en offentlig styrelse, hvorefter sagsbehandlingen bliver privatiseret til skade for de arbejdsskadede og til gavn for forsikringen som sparer penge, og for at gøre det mere uforståeligt nedskære regeringen også Arbejdstilsynet så de ulovlige arbejdsgivere bedre kan overtræde arbejdsmiljøloven og dermed bliver der flere der bliver arbejdsskadede.

Det bliver en kold tid vi går i møde.

Kurt A. Nissen Formand for Arbejdsskadeforeningen AVS.     Slagelse d. 02.10.2015