Min gode ven gennem mange år, tidligere Socialformidler Hanne Mortensen er uventet død torsdag d. 20.10.16 Hanne blev 70 år d.18 maj i år hvor hun af familien fik foræret en tur til hendes elskede Grønland hvor hun tidligere havde levet i en periode, Hanne nåede at komme til Grønland, hun havde en rigtig god tur som hun kunne snakke længe om, jeg og Linda havde den glæde at møde Hanne i Vestsjællandscentre hvor hun strålede mens hun fortalte om Grønlandsturen. Vi aftalte at vi en dag skulle hører mere, men det kommer vi ikke til da Hanne døde ugen efter.

Hanne var der for sin familie men også for andre, hun var Tillidsrepræsentant for Socialformidlerne på Socialforvaltningen i Slagelse, faglig aktiv i HK og LO Slagelse. Her lærte jeg Hanne at kende som en vidende og viljefast kvinde man altid kunne stole på, Hanne kunne være hudløs ærlig, men også tage hensyn når det var nødvendigt.

I 1994 sagde Hanne ja til at være Rådgiver i Arbejdsskadeforeningen AVS og i 1996 blev hun bestyrelsesmedlem, Hannes positive betydning for AVS var stor, jeg kunne som formand altid regne med Hanne også at hun ville rette mig hvis jeg sagde noget forkert. Ligeledes i Landsforeningen for Arbejdsskadede LFA havde de stor gavn af Hanne.

Utallige er de mennesker som Hanne har hjulpet med stort som småt, Hanne var altid grundig i sin rådgivning til de arbejdsskadede. Også i sociale sager kunne folk regne med Hanne, men folk der ikke var ærlige og ville snyde, de gik forgæves.

Hanne var meget optaget af hvordan Veteranerne blev behandlet når de kom hjem med sår på krop og sind, derfor var hun initiativtager til at Arbejdsskadeforeningen AVS, gik ind i kampen for Veteranerne. I 2009 blev der afholdt et debatmøde på Antvorskov Kaserne i samarbejde med Hærens Konstabel og Korporal Forening (HKKF), efterfølgende havde vi foretræde for Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg, hvor det b.la. var Hanne der i en klar tale fortalte politikerne hvordan de burde forbedre arbejdsskadelovgivningen til gavn for veteranerne.

I 2011 valgte Hanne at sige stop som aktiv rådgiver og bestyrelsesmedlem i AVS, hun vil altid være savnet da hun var en ener på den positive måde.

Heldigvis forsatte vores venskab, jeg kunne forsætte med at dumpe ind til en kop kaffe og snakke om løst og fast og høre en masse om hendes familie som hun værdsatte meget højt. Min datter og hendes børn stod også Hanne nær. Det var tit at Hanne lige havde strikket noget til børnene. Hun elskede at forkæle dem med hygge, leg og lækkert til maven, når de besøgte hende, Vi var meget glade for at være med til at fejre Hanne da hun blev 70 år og nød dagen med hendes familie og venner

De sidste par år havde Hanne sygdomsproblemer af forskellig art, men en kop kaffe havde hun altid tid til når ens vej faldt forbi.

Nu er Hanne her ikke mere, vores sorg og savn overgås kun af familiens sorg og savn, Hanne vil blive husket af mange – Ære være hendes minde.

Kurt og Linda Nissen